Is een EHBO koffer verplicht op het voortgezet onderwijs?

In het voortgezet onderwijs, waar we diverse onderwijsniveaus zoals vwo, havo, vmbo en praktijkonderwijs onder één dak vinden, is een EHBO-koffer inderdaad wettelijk verplicht. Deze verplichting valt onder de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), die stelt dat scholen moeten zorgen voor een veilige leer- en werkomgeving.

Het is belangrijk te beseffen dat op middelbare scholen het personeelsbestand uit veel meer werknemers bestaat dan alleen docenten. Naast leraren voor de verschillende vakken hebben we ook mensen uit het managementteam, conciërges, roostermakers, onderwijsondersteuners en zorgmedewerkers. Al deze mensen spelen een onmisbare rol op school en kunnen te maken krijgen met noodsituaties waarbij EHBO vereist is.

De EHBO-koffer moet niet alleen toegankelijk zijn voor het onderwijzend personeel maar ook voor alle andere medewerkers. Het is cruciaal dat deze koffer regelmatig wordt gecontroleerd en aangevuld, en dat meerdere personeelsleden weten hoe ze in een noodsituatie eerste hulp moeten verlenen.

Kortom, de aanwezigheid van een goed uitgeruste EHBO-koffer is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook onmisbaar om snel en effectief te kunnen handelen bij ongevallen of medische noodsituaties in het brede en diverse veld van het voortgezet onderwijs.

EHBO producten over datum? Wat nu?

U bent niet verplicht om de EHBO koffer te laten controleren door een bedrijf en dit u zelf doen. Het is handig om de verbandkoffer of EHBO doos één of twee keer jaarlijks zelf te controleren. Met de controlelijsten is het gemakkelijk na te gaan wat er mist of gebruikt is aan EHBO hulpmiddelen.

Controlelijsten

Als u toch graag uw verbandkoffers of verbanddozen laat controleren neemt gerust met ons contact op via de onderstaande gegevens:

Als er nog vragen zijn zijn wij altijd van 08:00 tot 17:00 bereikbaar op + 31 0182 391-210 of via Whatsapp & e-mail.

Welke EHBO koffer heb ik nodig op een middelbare school?

Op een middelbare school is een EHBO-koffer volgens de laatste norm van het Oranje Kruis van EHBO-Centrum.nl een uitstekende keuze. Deze koffer is speciaal samengesteld om snel en adequaat te kunnen handelen bij kleine en grote ongelukken die zich op school kunnen voordoen. Een handige toevoeging aan deze koffer is een Salvequick pleisterdispenser, die het mogelijk maakt om snel en hygiënisch een pleister te pakken voor kleine wondjes. Zo is de school goed voorbereid op eventuele noodsituaties en kan er snel eerste hulp worden geboden aan zowel leerlingen als personeel.

Op een middelbare school, waar de dynamiek en activiteit hoog kunnen zijn, is een goed uitgeruste EHBO-koffer een must. Deze moet voorzien zijn van materialen die geschikt zijn voor een breed scala aan kleine en grotere ongevallen. Hier zijn enkele EHBO-materialen die vaak gebruikt worden op een middelbare school:

Instant coolpacks zijn essentieel voor het snel koelen van kneuzingen, verstuikingen of zelfs lichte brandwonden. Ze bieden directe verlichting en kunnen verdere schade beperken. Niet-steriele gaasjes zijn multifunctioneel en kunnen gebruikt worden voor het reinigen en bedekken van kleine wonden, snijwonden en schaafplekken. Paracetamol is handig voor het verlichten van milde pijn of koorts, maar het gebruik hiervan moet altijd in overleg met de ouders en volgens een medisch protocol. Pleisterrollen van textiel zijn uiterst flexibel en handig omdat ze op maat geknipt kunnen worden, afhankelijk van de aard en de grootte van de wond. Betadine oplossing dient voor het desinfecteren van wonden en kan helpen bij het voorkomen van infecties. 3M Steristrips hechtstrips zijn nuttig voor het sluiten van kleine snijwonden die mogelijk hechting vereisen, als een snelle en effectieve tijdelijke oplossing.

Deze materialen zorgen ervoor dat de school is uitgerust om snel en efficiënt eerste hulp te verlenen, wat de veiligheid en het welzijn van zowel leerlingen als personeel ten goede komt.

EHBO rugzak of EHBO schoudertas kopen?

Een goede EHBO tas of EHBO rugtas is van belang voor elke EHBO-er ook op een basisschool of middelbare scholen met buiten activiteiten. Wij bieden een ruim assortiment aan van EHBO tassen- en EHBO rugzakken voor hulpverleners en hulpdiensten maar ook voor een gymleraar of bijvoorbeeld een kamp of schoolreisje. Zorg met de juiste EHBO tas dat als je als groep op pad gaat met kinderen voorbereid bent op allerlei soorten kleine ongelukjes.

Toch aan het werk in een andere sector? Check onze branchewijzer ! Neem contact met ons op via + 31 182 391 210 of via de e-mail, chat & whatsapp waar onze deskundige medewerkers graag advies geven over de mogelijkheden of benodigde hulpmiddelen bij u op locatie!